Zarządzać po ludzku. Jak mówić, aby nas słuchano, jak słuchać, aby z nami rozmawiano.

Wyobraź sobie, że rano zlecasz nowemu pracownikowi kontakt z klientem w sprawie terminu montażu. Pod koniec dnia pytasz go o rezultat. W odpowiedzi słyszysz, że nie mógł się dodzwonić do klienta. Tymczasem 10 minut wcześniej klient zadzwonił do ciebie, żeby wyrazić swoje rozczarowanie, że nikt z nim się nie skontaktował.

Co zrobisz?

Ta sytuacja może się potoczyć na kilka sposobów. Będą one zależały od tego, jaki styl ma dany szef i jakimi wartościami kieruje się w swojej pracy.

Znam szefów, którzy zwolniliby takiego pracownika z dnia na dzień. Znam też takich, którzy wyrobiłby sobie na podstawie tego zdarzenia trwałą opinię na temat pracownika, np. że jest leniwy i nieodpowiedzialny. Ta opinia wpływałaby na dalszą współpracę w taki sposób, że po pewnym czasie pracownik zwolniłby się sam. Bywają również tacy, którzy załatwiliby tę sprawę sami i nie powiedzieli pracownikowi ani słowa, zostając ze swoją złością sam na sam.

Są również tacy szefowie, dla których ważne jest zrozumienie problemu oraz jego przyczyn. Tacy liderzy cenią szczerość i wiedzą, że to, w jaki sposób odnoszą się do swoich pracowników ma ogromne znaczenie dla jakości pracy, lojalności, efektywności i zaangażowania. Tacy liderzy rozmawiają. Wiedzą jakie pytanie zadać, potrafią wysłuchać odpowiedzi z ciekawością, a następnie wspólnie z pracownikiem szukają rozwiązań.

Aby być w gronie przedsiębiorców, którzy rozwijają swoje biznesy, warto rozwijać swoje umiejętności. Zwłaszcza w obszarze zarządzania i komunikacji konstruktywnej. Konstruktywnej, czyli takiej, w której można jasno powiedzieć na czym nam zależy i nie urazić, a przy okazji zadbać o relacje i współpracę.

Brygida Dynisiuk

Brygida Dynisiuk

Trenerka komunikacji i doskonalenia procesów, mediatorka, coach.

Od 2016 roku pracuje jako niezależna konsultantka. Wspiera organizacje w zwiększaniu efektywności i życzliwości w pracy, poprzez zmianę nawyków językowych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w biznesie oraz dużemu przywiązaniu do znaczenia słów, oferuje unikatowe podejście do zarządzania. Promuje podejście w którym relacje pomiędzy pracownikami są tak samo ważne, jak efektywność biznesowa i rezultaty finansowe.

W latach 2008 – 2017 związana z międzynarodową korporacją logistyczną DB Schenker. Odpowiadała tam za doskonalenie procesów, standaryzację oraz zarządzanie zmianą.

Prowadzi warsztaty doskonalenia procesów dla organizacji biznesowych, warsztaty z komunikacji, coaching oraz mediacje.